Otomobil hayatım çocuk yaşta tanıştığım
Murat 131 Şahin ile başladı. Otomobil sürmeye ise lisede iken arkadaşımın
babasına ait olan Renault Toros SW ile başladım. Arkadaşım Tayhan bana araba
kullanmayı öğretebileceğini çok kolay olduğunu söylediğinde, geleneksel olarak
dersten kaçıp babasının arabasını kaçırdığımız bir gündü. Toz toprak bir yolda
bana sol ve sağ ayağımla yapmam gerekeni söyledi ve beton gibi pedallara
basarak ilk denememde aracı kaldırdım, inanamadı ve bir daha dene dedi,2.
denememde de stop etmeden kaldırdım, 3,4,5 ve hepsinde aynısı oldu. O zaman
kendisi ile anladık ki otomobil işi benim hayatıma birinci günden tutku ile
giriyordu.
Sonra Corolla 1.6GLI'lar , Civic 1.6iES'ler , Astra 1.6'lar , FSI Golf'ler, Focus'lar derken sonra Peugeot 307 HDI, Peugeot 3008 HDI Auto6R diye devam etti. Bu şekilde Lanci Delta 1.6 Multijet Selectronic'e de bir kapı açıldı.
Hiç bir marka veya araçla ilgili kesin iyi veya kesin kötü gibi bir yargım olamadı. Her birisinin iyi, kötü veya melankolik yanları vardı. Lancia'nın da.. Karar verirken hep uzun bir inceleme-araştırma sürecinin sonunda veya uzun süre kullandıktan sonra, araçla ilgili net bir görüş beyan edebildim. Test sürüşü sonrası değerlendirme yazılarını bunun dışında tutuyorum tabiki.
Lancia sıradan bir test izlenimi yazısına konu olamayacak zerafette bir araç olduğu için standart bir yazı yerine tersten bir yazı yazarak incelemeye en zayıf olduğu yerden Şanzuman ile başlıyorum:
Şanzuman: 6 ileri Yarı Otomatik Robotize ve Tiptronik Özellikli Selectronic
Piyasada bulunan tüm robotize şanzumanları incelemedim. Ancak en azından Citroen'in MCP, Peugeot'un Auto6R, Auto5R VE ETG6 şanzumanlarını kullandım. Bir çok kullanıcı gibi direk olarak robotize şanzumanlara kötüdür demek doğru olmayacaktır. O kadar kötü bir teknoloji olsaydı Ferrari,Maserati, GM gibi önemli markalar araçlarında bu şanzumanı kullanmazdı. Ancak asıl konuşulması gereken şanzumanın ne kadar başarılı implemente edildiği ve yorumlanabildiğidir. Selectronic şanzumanın pozitif ve negatif yanlarını maddelersek:
Negatif:
- Soğuk havalarda 1. vites dişlisine geçiş sorunları
- Rampa çıkışlarda düşük hızlarda vites düşürme problemleri. (Örneğin
2den 1e düştğünde debriyaj geçişi uzun sürdüğünden bir anlık durma ve
ardından güçlü bir torklanma ile patinaja düşme)
- Ani hızlanmalarda kick vites geçiş süresinin uzunluğu
- Manuel kullanımlarda yığılma ve yalpalanma
- Rampa kalkışlarında yarım debriyaj süresinin uzunluğu
- Yerli ve yabancı kaynaklara girmiş bazı önemli şanzuman sorunu
vakaları
- Süzülme modunda gereksiz vites düşürme ile hız kaybı yaşatması
Pozitif:
- Otoyol hızlarında konforlu ve lezzetli vites geçişleri
- Ekonomi modunun başarılı düşük devir uygulaması
- Yoğun trafikte diğer robotizelere göre daha az titreme yapması
- Vites yükseltmelerdeki kararlı yapı
- Manuel/ Otomatik geçişinin tüm hızlarda çok hızlı ve problemsiz
yapılabilmesi
- Sürüş stilini kısa süreli aralıklarla hesaplamasından ötürü ruh
halinize hızlıca uyum sağlayan devir /vites dilimlendirmeleri
Motor: Performans ve Tüketim
Fiat grubunun 2006 yılında piyasaya sürmüş olduğu 120 hp'lik 3 aşamalı püskürtme düşük partikül seviyesine sahip motoru kullanılıyor. Motor marka imajına uyması açısından ekstra titreşim sönümleme ve ses yalıtımına ve kaput altı ısı ve ses yalıtım katmanına sahip. Aracın ağırlığı ile yeterli seviyede başa çıkıyor. Alt devir ve düşük hızlarda sakinken 1700 devirle birlikte ani bir patlama yaparak bir anda 2500-3000 devir aralığına ilerliyor. Peugeot'nun 2014de revize ettiği 117 hplik 1.6 dizel ve Renault'un 1.6 130hp'lik dci'ına göre daha ağırkanlı ve sesli çalışıyor.
Motorun şanzuman ile en uyumlu çalıştığı vites ise 3. vites. 0-100 hızlanması 10.7sn ortalama fabrika verisi 4.6lt/100kmdir. İstanbul şartlarında 42.000 km karma kullanım ortalaması 6.2lt'dir. Ancak şehir dışı kullanımda sabit 90 km hız ile gidildiğinde fabrika verisi olan 3,9 lt/100km ortalamasının altına rahatlıkla inilebiliyor. 57 lt depo hacmine sahip araç ile dolu bagaj, 2 kişi ve sürekli açık tam otomatik klima ile İstanbul'dan Antalya Belek'e gidilmiş, orada 1 haftada 200 km üzeri şehiriçi kullanılmış; dönüş yolunda da Afyon Özdilek'te depo ışığı yanmadan yeniden yakıt alınmıştır. Yaklaşık 1490 km bu şekilde katedilmiştir. Bu seyahatin ortalama hızı 72 km/s; tüketim ortalaması 3,8 lt/100km olmuştur.
Aracın motor ses yalıtımı yeterli seviyede ancak premium segmentin altında. Hatta PSA grubunun C ve üstü segmentindeki araçlarından daha geride. Ancak aracın süspansiyon amortisör ikilisi mükemmel çalışıyor. Sert girilen virajlarda hafif önden bırakma söz konusu olabilirken arkadan da dikkat edilmesi gereken sinyaller alınıyor. Ancak araçta bulunan elektronik Tork geri beslemesi ESP ile çok uyumlu çalışarak hiç fark ettirmeden ve nazikçe konforlu bir tutuşa geçiş sağlıyor. Darbe emiş çok başarılı. Güvenlik ekipmanları konforu arttırıyor. Klima hem ısıtma hem soğutmada oldukça vasat kalıyor. Koltuk sertliği mükemmel derecede iyi ayarlanmış. Kullanılan araçtaki alcantara deri kombinasyonu şıklığı arttırıyor. Yine de bu sınıfta bir araçta Palio'da kullanılan göstergeler ve araç içi kontrol düğmelerini görmek istemezdik. Çoğu kullanıcı zemin rengi turuncu değil beyaz olduğundan bunu farketmeyecektir ancak malesef Fiat grubunun Fiorino'da bile kullandığı birçok iç parça söz konusu. Araçta bulunan SkyDome açılabilir cam tavan aracı bambaşka bir dünyanın içine sokuyor. Çok keyifli ve fresh bir ortam sağlayan skydome kışın bile kullanılabilecek bir aerodinamik bir başarıya sahip. Yalnız araç soğuk günlerde kullanılırken tavan açıldığığında özellikle bozuk zeminde tavandan çıtırdılar geliyor bu da keyifli kullanıma gölge düşürebiliyor. Direksiyon 2 kademeli elektirk desteğine sahip. City modunda direksiyon 30 km hızlara kadar pamuktan bile daha yumuşak bir hale geliyor. Pedallarında son derece yumuşak olduğunu varsayarsak bu araca alıştıktan bir süre sonra birçok araç size beton etkisi hissi verebilir. Bagaj ise C segmenti için yeterli olmakla birlikte derinlikten ötürü özellikle ağır yükü indirip bindirmede yorucu olabiliyor. Arka koltuklar şezlong özelliğinden dolayı blok halinde ileri geri kaydırılabiliyor. Bu da bagajı kompak sedan seviyesine kadar büyütebiliyor. Bagaj en küçük hacimde olacak şekilde arka koltuk konumu ayarlandığında ise, arka diz mesafe bacak bacak üstüne atacak kıvama geliyor. Aracın sürücü koltuğunda bel desteği olması ve arka koltuk bölgesinde havalandırma olması olumlu puan alırken, kol dayamanın kısa ve aşağıda kalmasından dolayı neredeyse hiç kullanılamaması eleştiri alıyor.
Yol Tutuş, Sürüş, Elektronikler:
Araçta bulunan elektronik sistemler şu şekilde
- ABS (Yardımcı Fren Sistemi)
- EBD (Elektronik fren güç dağılımı)
- ESP (Elektronik stabilite programı)
- ASR (Otomatik çekiş kontrol)
- MSR (Motor Frenlemesi Tork Kontrolü)
- HHL - Hill holder ( Yokuş kalkış desteği)
- HBA (Panik fren destek sistemi)
- TTC (Tork tansfer kontrolü)
- LTF (Doğrusallaştırıcı tork geri beslemesi)
- SRS – Sürücü, yolcu, ön, yan, tavan, perde hava Yastıkları
Araç düz gidiş anlamında oldukça başarılı
Türkiye yol şartlarının malum durumuna rağmen uzun süreli kullanımda düz
gidişte hiç bir problem yaşanmadı. Özellikle otoyol kullanımında orta hızlarda
oldukça lezzetli bir sürüşü var. En büyük sorun 90 km seviyelerinde başlayan
tekerlek uğultusunun segment ortalamasından kötü olması.
Satın Alma ve Sonrası:
Satın Alma ve Sonrası:
Araç C segmentinde premium sınıfa göz
kırpsa da fiyatlama olarak oldukça uygun fiyatlarda tek donanım ve paketlerle
satılıyor. Aracın mevcutta 1.4 120 hp benzin 1.6 120hp dizel versiyonları ve
manuel/selectronic versiyon şanzıman seçenekleri mevcut. Bizim önerimiz
piyasada çok az bulunan 1.9 biturbo dizel 195hp versiyonlarını bulabiliyor iseniz
onlara değilse ikinci el değerinden ötürü 1.6 dizel otomatik versiyonlara
yönelmenizdir. Bakım ücretleri premium segment sınırlarını bile zorlamakta. Öte
yandan Lancia'nın yavaş yavaş Türkiye pazarından çıkacağına yönelik
söylentileri de göz önüne almak gerekebilir.
Ben araca kendi sınıf ve segmenti
içerisinde 10 üzerinden 7 puan veriyorum. Aslında sınıfın lideri A3 ü hedef
alsa da Golf'ün bile gerisinde kalırken fiyat PSA/ Renault/ Opel seviyelerine
kadar iniyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Harikasınız!!
Görüş ve fikirlerinizi bizlerle paylaştığınız için çok mutlu olduk.
Ufak bir değerlendirme sonrası yorumlarınızı da blogumuzdan görebilirsiniz.