Alman Futbol ligi Bundesliga'da Bayern Münih diye bir futbol takımı vardır. Bu takım oldukça başarılı ve iyi yönetilen bir kulüp olması ile ünlüdür. İyi yönetildiği için hep örnek gösterilen kulüp, yeri geldiğinde ezeli rakibine (1860 Munchen) zor gününde 11 milyon euro yardımda bulunarak ya da başka rakiplerine para talep etmeksizin futbolcu göndererek yardım etmesiyle de olumlu eleştiriler alır. Bunları yapmasının tek nedeni vardır: Futbolu, eğlenceyi ve bu işten para kazanan insanların güzel yaşamasını ön planda tutmaktır. Onlara göre sadece kendilerinin büyümesini gözetmek, insani olanın kaybetmesini sağlayacak ve son kertede yine kendilerinin kaybetmesi sonunu hazırlayacaktır.
Bu kadar uzun bir girizgahın nedeni, birazdan yazacaklarımı hangi bakış açısını referans aldığımın baştan bilinmesidir.
Biliyorsunuz VAG Yani Volkswagen Audi grubu da Alman kökenli bir otomobil firması.
Bir gazete mülakatında okumuştum. Fransız bir otomobil markasının pazarlama grubu başkanının belirttiğine göre Volkswagen Golf ile diğer eşdeğer C segmenti bir aracın ortalama satış fiyatında (Fransadaki rakamla) 3000 euroya varan farklar oluşuyor. 1 Milyon araçlık bir satışta bu fark 3.000.000.000 Euroya ulaşıyor. Yani VAG grubu örneğin yeni motor teknolojisi, yeni şasi teknolojisi, materyal teknolojisi gibi alanlara yatırım yapmak istediğinde yatırım bütçeleri arasında devasa bir fark oluşuyor.
Ayrıca devreye giren MQB platformununda üretim maliyetlerinde %7-13 arasında düşüş yaşayacağını varsayarsak maliyeti daha düşükken cirosu daha yüksek olan ve ayrıca pazarın açık ara en fazla payını yiyen markası konumuna gelmiş bir firmanın, tekel olması hazin sonunun hızla yaklaştığının ipucunu veriyor.
VAG araçları ve markası dünya çapında hayran ve seven kitlesi kullanıcı sayısın kadar çok olan bir marka. Başarılılar. Ancak "Alman Kavgam"ının ulaşmak istediği sonuca insanlık için ulaşılamasa da otomobillerin tektipleştirilmesi tek markalaşması o kadar da hayali bir kurgu olmayabilir.
Bu son yorumdan sonra akla 2 şey geliyor. Amerikan rekabet kurumunun yıllar önce aldığı Microsoft - Windows ayrışma kararı ve ayrıca Bayern Münih'in şövalye ruhu..
Bir gazete mülakatında okumuştum. Fransız bir otomobil markasının pazarlama grubu başkanının belirttiğine göre Volkswagen Golf ile diğer eşdeğer C segmenti bir aracın ortalama satış fiyatında (Fransadaki rakamla) 3000 euroya varan farklar oluşuyor. 1 Milyon araçlık bir satışta bu fark 3.000.000.000 Euroya ulaşıyor. Yani VAG grubu örneğin yeni motor teknolojisi, yeni şasi teknolojisi, materyal teknolojisi gibi alanlara yatırım yapmak istediğinde yatırım bütçeleri arasında devasa bir fark oluşuyor.
Ayrıca devreye giren MQB platformununda üretim maliyetlerinde %7-13 arasında düşüş yaşayacağını varsayarsak maliyeti daha düşükken cirosu daha yüksek olan ve ayrıca pazarın açık ara en fazla payını yiyen markası konumuna gelmiş bir firmanın, tekel olması hazin sonunun hızla yaklaştığının ipucunu veriyor.
VAG araçları ve markası dünya çapında hayran ve seven kitlesi kullanıcı sayısın kadar çok olan bir marka. Başarılılar. Ancak "Alman Kavgam"ının ulaşmak istediği sonuca insanlık için ulaşılamasa da otomobillerin tektipleştirilmesi tek markalaşması o kadar da hayali bir kurgu olmayabilir.
Bu son yorumdan sonra akla 2 şey geliyor. Amerikan rekabet kurumunun yıllar önce aldığı Microsoft - Windows ayrışma kararı ve ayrıca Bayern Münih'in şövalye ruhu..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Harikasınız!!
Görüş ve fikirlerinizi bizlerle paylaştığınız için çok mutlu olduk.
Ufak bir değerlendirme sonrası yorumlarınızı da blogumuzdan görebilirsiniz.