28 Mart 2016 Pazartesi

Teknik Detay: VW 1.4 TSI ACT Motor





Peki ne kazandırıyor? Yaklaşık 0,5 lt ortalamada kazandırıyor. Hesap edersek 10.000 kmde 50 litre, ve bir aracın bir kullanıcısı için ömrü olan 50.000 kmde ise 250 litre benzin tasarrufu yapıyor. Bu da demek oluyor ki bugünkü rakamlarla 1100 tl kazanç sağlıyor. Peki 140hp act ve  actsiz motorların ortalama satın alım tutarları arasındaki 8000 tl farkı hesaba katarsak? 7000 tl zarardasınız..

Peki konfor? Araç standart 4 silindirli 1.4 tsi 140hp ile aynı yalıtım, ses, titreşim ve ideal ısıya ulaşma mesafesi değerlerine sahip, tek fark 3 kg daha ağır olması. Ama asıl fark CO2 emisyonundaki %9 düşüş. Bu da Vwnin müşteriye değil kendine kazandırdığı bir durum. Şöyleki AB  her markaya 2020ye kadar araç filosunun ortalama emisyon rakamı üzerinden ek vergilendirme getirecek. Bunun için de bu sistem yakıt tüketiminde mucizevi bir sonuç çıkarmasada VW için avantaj yaratıyor.

Detay 

Aktif Silindir Yönetimi (ACT) 1250-4000 devir arasında ve 25-100 nm arası tork ihtiyacı olan gaz kelebeği açılarında devreye giriyor. Volkswagen’in yaptığı araştırmaya göre Avrupa’daki günlük sürüşün %70i 25-100nm tork ile geçiyor.

Sistemin çalışma mekanizmasına bakacak olursak, öncelikle yanma odaları hava ile dolar, sıkıştırılmış temiz hava silindir basıncının mimnimal noktaya gelip enerji tüketimini düşük noktaya getirir. Akabinde 2. Ve 3. silindirin emme ve egzoz sübapları sistem tarafından piminden çıkarak mekanizma bağlantısı kapatılır. Bu sırada motor ateşlemesi her krank dönüşünde bir kere gerçekleşir. Tam bu anın sonunda deaktive olan silindirler krak tarafından ittirilir. Bu arada 1 ve 4 nolu silindirlerin etkinliği 4 silindir kipindeki etkinlikte ortalama %12 daha etkin hale gelirler. Bunun nedeni krank kaymasıyla oluşan çalışma yüksekliği artışıdır. Bir nevi motor 4 silindir 1600 cc’den, 2 silindir 800 cc’ye düşer hemen akabinde 2 silindir 950cc moduna geçer vee tork gerektiğinde ters kayma ile tekrar 4 silindir 1600cc moduna geri döner.




Hem emme hem egzoz subapları üzerinde 2 değişken gömlek kolu bulunan  karmaşık aktüatör grubu valfleri kapatır. Bunlar 2 ve 3. silindirdeki 8 adet avlfden sorumludurlar.

Her bir subap parçasının ucunda, biri geleneksel biri sıfır kaymalı 2 çeşit subap hemen bitiminde bulunur. Geleneksel olan döner subap parçalarını  dönüşlerde 4 subabı tahriklerken, sıfır kaymalı olansa subap başlarının üzerinden çevrilerek tahrikleme yapmaksızın valfleri kapalı tutar. Bu arada motor aynı anda yakıt akışını durdurur.

Spiral delikli döner subap parçalarının dış yüzeyinde baskılanmış durumdadır. Döngünün sonunda ise subap parçaları yarı yüklü rulman bilyalarının üzerine sabitlenir. Sürücü daha yüksek açıyla gaza bastığı bu son anda silindir 2 ve 3 geri devreye girmiş olur. Tüm bu devrey girme ve çıkmalar bir kam mili döngüsünün yarısında oluşur ki yaklaşık 13-36 milisaniye zaman alıyor. Yani bir arının kanat çırpışına eşdeğer. Tabi süreç içerisinde yanma ve gaz kelebeği elektronik noktrolleri süreci daha pürüzsüz ve sürekli kontrol altında tutarak çalışır hale getirir.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Harikasınız!!
Görüş ve fikirlerinizi bizlerle paylaştığınız için çok mutlu olduk.
Ufak bir değerlendirme sonrası yorumlarınızı da blogumuzdan görebilirsiniz.