24 Aralık 2015 Perşembe

Teknoloji Detayı: Honda 1.6 i-Dtec 160Hp Motor

 

İlk Bakışta:

2013 yılında Earth Dreams teknloljileri konsepti ile 120HP verisyonu tanıtılan motorun Euro6B uygunluğuna sahip 160 HP versiyonunu inceleyeceğiz.

 Bir önceki nesil DTEC dizel motorun 2.2lt hacmi, ağırlığı, tüketimi, emisyon ve vergi dezavantajlarının hepsini yerle bir eden motor sadece bununla da yetinmiyor. Daha homojen bir dağılımla daha yüksek güç ve torklanma yeteneği olan motor, kendi segmentinin en iyi güç tüketim oranına sahip.
 
Motorda yapılan mimariden entalpiye bir çok alanda yapılan değişikliklerle bir önceki nesle göre %37, aynı güç seviyesindeki 2 lt benzinli i-VTECe  göre %16 daha düşük olan vuruntu seviyesi ile sadece konforlu olmuakla kalmıyor vuruntuya dayalı kaybolan enerji seviyeside rekor seviyede düşüyor.  2.2 lt dizele göre %6 daha güçlü olan motor 350 NM torku üretirken 129 g emisyon seviyesi ile Renault’un 1.6 130, Opel’in 1.6 136 dizel motorlarından %11 daha iyi durumda.

Egzoz gazı emiş ve çıkış aşamasında 2 aşamalı turbo bulunuyor. İlk aşama düşük devirlerde yüksek basınçlı egzoz için devreye girerken ikinci aşamada yüksek devirlede düşün basınç egzoz gazlarında devreye giriyor. Orta seviyelerde ise her iki aşamada devrede olduğundan Torkun en yüksek olduğu aralık bu aralık oluyor. Küçük olan ilk aşama yüksek baınç turbo mekanizması değişken kanatçık geometrisine sahip VGT ile, düşük basınçlı olan ikinci aşama turbo ise geleneksel atık gaz valfleriyle kontrol ediliyor. Motorun bir başka başarısı da düşük sıcaklıklardaki NoX sa lınımı dönüşümünün benzer teknlolojilere göre %9 daha iyi sonuçlar vermesi.
 
 

 

Daha Küçük, Daha Hafif

Honda her bir motor parçasını olabildiğince inceltirken aynı zamanda motorun dayanıklılık değerlerini de oldukça iyi bir konuma getirerek ortaya çok dayanıklı ama oldukça hafif bir mühendislik ürünü çıkartmış. Motorun ana tasarım aşaması bittiğinde detaylı çalışmaların planlaması kullanılan parça sayısını azaltma üzerine kurulmuş. Bu da doğanın en temel mühendislik kuralını işler hale getirmiş: Az parça uzun ömür. Sonuç olarak da tüketimi çok iyi ama aynı zamanda çok neşeli bir motor ortaya çıkmış

Daha Pürüzsüz Motor Karakteri


Temel parçalar olan pistonlar, krank mili ve bağlantı çubuklarının daha küçük ve hafif olmasıyla parçalar arasındak sürtünme ve vuruntu direnci düşürülmüş. Bu da tüketime olumlu etki de bulunmuş. Parçalar hafif ve küçük olduğundan hareketlenmeleri daha çevikleşmiş, parçalar daha çevik olunca motor da daha çevik olmuş.

 
 

Daha Hızlı Ulaşılan Doğru Sıcaklık

Performanı yükseltmek için motor dış kısımdan dolanan pompalama sistemine sahip. Bu da soğuk havalarda iç ısının daha yavaş nominal değere gelmesine yol açabilir. Ancak pompa mekatronik kontrol sistemleri sıcaklık doğru değere gelene kadar soğutma suyunu dış kısma göndermiyor. Sonuç olarak daha az çalışma süresi pompanın kapladığı alanda küçülme yakıt kullanımını daha efektif hale getirmiş.

Detaylar:

Honda’nın En Hafif Dizel Motoru
1.6lt i-DTEC açık panelli bir alüminyum bloka bağlı alüminyum silindir balklarını içermekte. Bu da bir önceki 2.2lt modelden 47 kg daha hafif olmasını sağlıyor. Yeni 3d yazıcılar dahil bazı üretim teknikleri ile geliştirilen knseptlerin üzerinde çalışlarak daha ince daha hafif ve daha az sayıda parça kullanılmış. Bunda özellikle 2.2lt motora göre 9mm, 1.6lt 120hp versiyona göre ise 8 mm inceltilmiş silindir duvarlarının kalınlığı etken olmuş. Bunların yanında daha hafif materyaller kullanılarak daha küçük tasarlanabilmiş pistonlar ve bağlantı çubkları da ayrıca olumlu etki etmiş.
Azalan Mekanik Vuruntular
Honda bu motoru üretirken en önemli hedeflerinden biri de mekanik vuruntuları en azından eş güçlerideki bir benzinli motora yakın seviyelere indirmekti. Hareketli parçaların tasarlanmasında başlangıç noktası olarak daima vuruntu seviyelerini düşürmeye çalışılmış. Örneğin daha kısa ve ince piston gömlekleri kullanılmış. Bu motor, 1500 devirdeyken 2.2lt dizele göre %40 daha az mekanik vuruntu değerine sahip. Bu da direk olarak konfora etki ediyor. Ayrıca titreşime bağlı uzun dönemli değer kayıpları ve mekanik ayar kaymaları da aynı oranda azalmış oluyor. Honda’nın iddiasına göre atmosferik benzinli motor seviyelerine düşürülen vuruntu seviyesi olağanüstü bir başarı olarak görülürken, aynı zamanda motorun daha tepkiselleşmesini de sağlamış
 
i-DTEC engine turbocharger


Akıllı Turbo Besleme

4. jenerasyon Garret turbo besleme kullanılan yeni 1.5 bar maksimum sıkışma basıncına sahip motor, etkili değişken meme tasarımına ve elektronik hız kontrollü rotarö sahip. Bu sayede turbo gecikmesi düşerken düşük orta seviye hızlanma sağlanıyor ve yüksek hızlarda tepkili torklanma elde ediliyor.  

Fuel injection system and cylinder head of i-DTEC engine




Efektif Yakıt Enjeksiyonu ve Motor Hava Akış Sistemleri

Motordaki bir başka önemli özellik ise; daha efektif ve temiz yanma elde etmek için yakıtın daha hızlı ve daha iyi bir atomizasyonla enjekte edilmesini sağlayan yeni 1800 barlık Bosch solenoid enjeksiyon sistemiymiş. Ayrıca Nox emisyonun azaltmaya yarayan ekstra gaz döndürme sistemi de emisyonu düşürüyor.  İstenmeyen yanma emisyonlarını düşürmek için silindirlerin hacimsel etkinliğini, yüksek emişli hava akış sistemini geliştirip  çok burgulu başlıklar kullanarak yanma sürecini öngörüsel kontroller üzerine yapılandırmış. Bunula birlikte yeni bir EGR yapısı ile hava akışı kontolleri sağlanmış. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Harikasınız!!
Görüş ve fikirlerinizi bizlerle paylaştığınız için çok mutlu olduk.
Ufak bir değerlendirme sonrası yorumlarınızı da blogumuzdan görebilirsiniz.