İlk
Bakışta:
2013 yılında Earth Dreams teknloljileri
konsepti ile 120HP verisyonu tanıtılan motorun Euro6B uygunluğuna sahip 160 HP
versiyonunu inceleyeceğiz.
Motorda yapılan mimariden entalpiye bir çok
alanda yapılan değişikliklerle bir önceki nesle göre %37, aynı güç
seviyesindeki 2 lt benzinli i-VTECe göre
%16 daha düşük olan vuruntu seviyesi ile sadece konforlu olmuakla kalmıyor vuruntuya
dayalı kaybolan enerji seviyeside rekor seviyede düşüyor. 2.2 lt dizele göre %6 daha güçlü olan motor
350 NM torku üretirken 129 g emisyon seviyesi ile Renault’un 1.6 130, Opel’in
1.6 136 dizel motorlarından %11 daha iyi durumda.
Egzoz gazı emiş ve çıkış aşamasında 2 aşamalı
turbo bulunuyor. İlk aşama düşük devirlerde yüksek basınçlı egzoz için devreye
girerken ikinci aşamada yüksek devirlede düşün basınç egzoz gazlarında devreye
giriyor. Orta seviyelerde ise her iki aşamada devrede olduğundan Torkun en
yüksek olduğu aralık bu aralık oluyor. Küçük olan ilk aşama yüksek baınç turbo
mekanizması değişken kanatçık geometrisine sahip VGT ile, düşük basınçlı olan
ikinci aşama turbo ise geleneksel atık gaz valfleriyle kontrol ediliyor.
Motorun bir başka başarısı da düşük sıcaklıklardaki NoX sa lınımı dönüşümünün
benzer teknlolojilere göre %9 daha iyi sonuçlar vermesi.
Daha Küçük, Daha
Hafif
Honda her bir motor parçasını olabildiğince
inceltirken aynı zamanda motorun dayanıklılık değerlerini de oldukça iyi bir
konuma getirerek ortaya çok dayanıklı ama oldukça hafif bir mühendislik ürünü
çıkartmış. Motorun ana tasarım aşaması bittiğinde detaylı çalışmaların
planlaması kullanılan parça sayısını azaltma üzerine kurulmuş. Bu da doğanın en
temel mühendislik kuralını işler hale getirmiş: Az parça uzun ömür. Sonuç
olarak da tüketimi çok iyi ama aynı zamanda çok neşeli bir motor ortaya çıkmış
Daha Pürüzsüz Motor Karakteri
Temel parçalar olan pistonlar, krank mili ve bağlantı
çubuklarının daha küçük ve hafif olmasıyla parçalar arasındak sürtünme ve
vuruntu direnci düşürülmüş. Bu da tüketime olumlu etki de bulunmuş. Parçalar
hafif ve küçük olduğundan hareketlenmeleri daha çevikleşmiş, parçalar daha
çevik olunca motor da daha çevik olmuş.
Daha Hızlı Ulaşılan Doğru Sıcaklık
Performanı yükseltmek için motor dış kısımdan dolanan
pompalama sistemine sahip. Bu da soğuk havalarda iç ısının daha yavaş nominal
değere gelmesine yol açabilir. Ancak pompa mekatronik kontrol sistemleri
sıcaklık doğru değere gelene kadar soğutma suyunu dış kısma göndermiyor. Sonuç olarak
daha az çalışma süresi pompanın kapladığı alanda küçülme yakıt kullanımını daha
efektif hale getirmiş.
Detaylar:
Honda’nın En Hafif Dizel Motoru
1.6lt i-DTEC açık panelli bir alüminyum bloka bağlı alüminyum
silindir balklarını içermekte. Bu da bir önceki 2.2lt modelden 47 kg daha hafif
olmasını sağlıyor. Yeni 3d yazıcılar dahil bazı üretim teknikleri ile
geliştirilen knseptlerin üzerinde çalışlarak daha ince daha hafif ve daha az
sayıda parça kullanılmış. Bunda özellikle 2.2lt motora göre 9mm, 1.6lt 120hp versiyona
göre ise 8 mm inceltilmiş silindir duvarlarının kalınlığı etken olmuş. Bunların
yanında daha hafif materyaller kullanılarak daha küçük tasarlanabilmiş
pistonlar ve bağlantı çubkları da ayrıca olumlu etki etmiş.
Azalan Mekanik Vuruntular
Honda bu motoru üretirken en önemli hedeflerinden biri
de mekanik vuruntuları en azından eş güçlerideki bir benzinli motora yakın
seviyelere indirmekti. Hareketli parçaların tasarlanmasında başlangıç noktası
olarak daima vuruntu seviyelerini düşürmeye çalışılmış. Örneğin daha kısa ve
ince piston gömlekleri kullanılmış. Bu motor, 1500 devirdeyken 2.2lt dizele
göre %40 daha az mekanik vuruntu değerine sahip. Bu da direk olarak konfora
etki ediyor. Ayrıca titreşime bağlı uzun dönemli değer kayıpları ve mekanik
ayar kaymaları da aynı oranda azalmış oluyor. Honda’nın iddiasına göre
atmosferik benzinli motor seviyelerine düşürülen vuruntu seviyesi olağanüstü
bir başarı olarak görülürken, aynı zamanda motorun daha tepkiselleşmesini de
sağlamış
Akıllı Turbo Besleme
4. jenerasyon Garret turbo besleme kullanılan yeni 1.5
bar maksimum sıkışma basıncına sahip motor, etkili değişken meme tasarımına ve elektronik
hız kontrollü rotarö sahip. Bu sayede turbo gecikmesi düşerken düşük orta
seviye hızlanma sağlanıyor ve yüksek hızlarda tepkili torklanma elde ediliyor.
Efektif Yakıt Enjeksiyonu ve Motor Hava Akış
Sistemleri
Motordaki bir başka önemli özellik ise; daha efektif
ve temiz yanma elde etmek için yakıtın daha hızlı ve daha iyi bir atomizasyonla
enjekte edilmesini sağlayan yeni 1800 barlık Bosch solenoid enjeksiyon
sistemiymiş. Ayrıca Nox emisyonun azaltmaya yarayan ekstra gaz döndürme sistemi
de emisyonu düşürüyor. İstenmeyen yanma
emisyonlarını düşürmek için silindirlerin hacimsel etkinliğini, yüksek emişli
hava akış sistemini geliştirip çok
burgulu başlıklar kullanarak yanma sürecini öngörüsel kontroller üzerine
yapılandırmış. Bunula birlikte yeni bir EGR yapısı ile hava akışı kontolleri
sağlanmış.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Harikasınız!!
Görüş ve fikirlerinizi bizlerle paylaştığınız için çok mutlu olduk.
Ufak bir değerlendirme sonrası yorumlarınızı da blogumuzdan görebilirsiniz.