25 Aralık 2015 Cuma

Honda CRV Yeni 9 İleri Otomatik Şanzuman Kullanımı Değerlendirmesi



Honda’nın CRV’de kullanmaya başladığı 9 iler ZF otomatik şazumanını inceliyoruz.

Yeni tasarlanan hafif ve kompakt şanzumanın, sınıfının en iyi yakıt tüketim tasarruf değerlerine sahip olduğu iddia ediliyor. Öte yandan geliştirmeler şanzumanın daha pürüzsüz, tepkisel ve hisli olmasına yönelik yapılmış. Ayrıca özellikle geri vitesin daha gürültüsüz ve daha yüksek güce dayanıklı olmasına dikkat edilmiş.

ZF'nin Reservuar Köpekleri ...



·         Honda’nın yeni CRV de 1.6 dizel otomatik ile sunduğu bir başka çığır açan yenilik ise 9 ileri otomatik şanzuman Bu şanzuman ZF şirketi tarafından geliştirilmiş bir system. Aynı şanzuman Fiat Chrysler grubu ve Jaguar Land Rover grubunda da kullanılıyor. Bu tam otomatik şanzumanın ilk dişlisi 4.7:1, son dişlisi 0.48:1 oranlarına sahip ve ilk/sondişli rasyosu da 9.8 ve bu inanılmaz bir değer.

Özellikle ZF nin BMW tarafından kullanılan bir önceki versiyon 8 ileri şanzımanında 1:1 oranına 6. viteste ulaşılırken buna yeni şanzımanda beklentilerin aksine 5. Viteste ulaşılıyor ve bunun ardından gelen 4 vites (6,7,8,9) hep 1:1’in altındaoranlara sahip oluyor. Bu da aracın 9. Vites 1460 devirle 130 km/h hıza ulaşabilmesi anlamına geliyor. Doğal olarak otoyol hızlarındaki bu düşük devir oranlarının bir çok getiris oluyor. Öncelikle tüketim 6 vitesli şanzumanlara göre %16, 8 viteslilere göre %11 daha iyi oluyor. Ayrıca daha düşük motor sesi, daha az titreşim gibi ekstra güzellikleri oluyor.

Ancak öte yandan ZF 8 ilerininki gibi pamuksu ve hızlı geçişleri de yok. Bunun nedeni de yeni 9 ileride vites oranına göre vurgu kavrama ile köpek kavrama kullanılırken, 8 ileri de bant kavrama ve tabak kavrama kullanıyor olması. Burada bit yeniği köpek kavrama dediğimiz şey genelde manuel şanzımanlarda kullanılan bir kavrama mekanizması. Bu da geçişleri sertleştiriyor. Bu daha önce robotize manuel şanzımanlarda da kullanılmıştı. Ancak ilk defa bir tam otomatik tork konvertör şanzumanda kullanılyor. Burada da devreye yazılım giriyor. Çünkü köpek kavramalar kayarak ilerleyen bir mekanizmaya sahip olmadığı için tork eğrisi sensörlerle kontrol ediliyor ve yazılıma bağlı olarak aşağı yukarı elektromekanik olarak hareket ettiriliyor. Burada en keyifsiz kısım 5. Viteste ortaya çıkıyor. 5den 6ya veya 5den 4e geçerken konforsuz geçişler ortaya çıkıyor. Manuel şanzumanlarda bu konforsuzluğu önleme için senkromeç mekanizmaları kullanılıyor. Burada ise bu yapı uygun olmadığı için iş tahminleme özellikli akıllı yazılım ile yazılım kontrollü olarak yapılmaya çalışılıyor.

İşte bu teknik farktan dolayı 9ileri şanzuman 2 adet çok yüzeyli tabak kavrama, 2 vurgu kavrama düzeltici, 2 elektronik senkromeçli köpek kavramaya sahip. 8 ileri de ise çok farklı olarak 2 vurgu kavrama düzeltici,3 çok yüzeyli tabak kavrama kullanıyor. Bu nedenle 1-2, 2-3,3-4 geçişleri pamuk gibi yumuşak geçerken, 4-5 geçişi ile birlikte daha uzun kavrama süresi ve hissedilir tork kaybı oluşuyor.5-6, 6-7 geçişide köpek kavramadan kurtulduğu için yine pürüzsüz ve hızlı iken son dişliyee gelirken oluşan bitiş noktası basıncı 7-8 ve 8-9 geçişini yine köpek üzerinden yaparak tork kaybına neden oluyor. Bu nedenle 120-130 km hıza kadar aracı kullanma imkanı bulanlar ile 50-60 km hıza kadar aracı kullanma imkanı bulanlar tamamen farklı hislerden bahsedip birbirini bu işten anlamamakla suçlayabilirler J

Öte yandan kick geçişlerde de şanzumanın vites düşürmeside aynı handikapa sahip. 1:1 rasyosunun altına inmek için 5. Vites altına inmek gerekiyor. Eğer 80km hızın altında iseniz kick yaptığınızda yazılım kaynaklı olarak ihtiyacınız olan ivmelenme ne olursa olsun 4. Vitese düşüyor. Bu viteste ciddi bir ivme kazanınca hızla ve taker taker üst viteslere geçiliyor. 80 km ve daha üst hzılarda ise tek tek vites düşürüyor, gaz kelebeğinden gaz verilmesini bekliyor gereken tork eğrisine ulaşmaydıysa bird aha vites düşüyor. Bu da size çok hantal bir araç kullanıyor hissi veriyor.

Tüm bunların sonunda ise elde ettiğiniz en büyük kazanç beklenenden düşük tüketim oluyor. Tabi şanzumanın yaptığı bu garip ve deli saçması hareketlerin verdiği hisle sizi öksürten gıcık hissinden kurtulabilirseniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Harikasınız!!
Görüş ve fikirlerinizi bizlerle paylaştığınız için çok mutlu olduk.
Ufak bir değerlendirme sonrası yorumlarınızı da blogumuzdan görebilirsiniz.